C# – Függvények


A függvény olyan programrészlet, amely osztályhoz, vagy objektumhoz kötődik. A függvénynek meg kell adni:

  • a láthatóságát (ha nem adjuk meg, akkor Private lesz)
  • a visszatérési értékének típusát (void esetén üres lesz, azaz nincs visszatérési értéke)
  • a nevét
  • és zárójelek között a függvény paramétereit.

A függvény láthatósága tehát lehet:

  • Public – bárhonnan elérhető
  • Private – nem lehet elérni más osztályból
  • Protected – származtatott osztályból érhető el

Ha osztályon létező függvénynek nem adunk meg semmilyen visszatérési értéket (void-ot sem), és a neve megegyezik az osztály nevével (pontosan, kisbetű / nagybetű) akkor az egy konstruktor (speciális függvény, példányosítja az osztályt). A továbbiakban nézzünk meg egy-két egyszerű függvényt.

Az alábbi ábrán egy egyszerű függvényt látunk, mellyel 2 egész számot összeadtunk.

Most pedig egy tömb elemeit jelenítjük meg a képernyőn, szintén függvénnyel.

Szintén egy összeadást láthatunk, de most visszatérési értékkel rendelkező függvényt használunk!

Egy másik, egyszerű gyakorló feladatot láthatunk téglatest térfogatának kiszámítására. Szintén visszatérési értékkel rendelkező függvénnyel oldottuk meg a feladatot.

Végül lássunk egy olyan megoldást téglatest térfogatának kiszámítására, ahol egy Teglatest nevű osztályt használunk!

Függvények túlterhelése:

Ugyanolyan nevű függvényből több is létezhet egy osztályon belül. Csak az számít, hogy a paraméterei legyenek különözőek: darabszám, típusok és azok sorrendje. Az előbbi programrészletben erre láthattunk egy példát konstruktorok esetében, de ez igaz bármilyen függvényre.