Pedagógusoknak


A korszerű, 21. századi oktató-nevelő munkában fontos szerepet játszanak az IKT eszközök hatékony és rendszeres használata. Ehhez kívánok egy kis segítséget nyújtani az alábbiakban.

Alapvetően kétféle eszköz lehet a kezünkben:

  • Hardver eszközök
    • számítógép
    • tablet
    • okostelefon
    • digitális tábla
    • Internet elérés
  • Szoftver eszközök
    • dokumentumkezelő programok
    • digitális táblaszoftverek
    • tananyag és feladatkészítő szoftverek
    • válaszadó rendszer-szoftverek
    • Internet böngésző programok

Megjegyzés: A Letöltések menüpontban megtalálhatjuk az előzőekben említett szoftverek elérhetőségeit!

Hardver eszközök

Ma már azért az iskolákban megtalálhatók a különböző hardver eszközök. Igaz, iskolánként változó mennyiségben és minőségben. Azt tapasztalom, hogy az utóbbi időben egyre több iskolához eljutnak korszerű digitális táblák (projektor nélküli), tanári laptopok és tabletek, esetenként a diákok által használható tabletek is. Az Internet hálózat kiépítettsége is javulóban van, bár e téren még van bőven tennivaló! Bízom benne, hogy a következő években folytatódik ez a folyamat, és még több iskola jut korszerű hardver eszközökhöz és nagy sávszélességű Internet eléréshez.

Digitális táblaszoftverekről általában

Sajnos, mikor Magyarországon megjelentek az első digitális táblák (SMART, PolyVision, MIMIO, Promethean, Interwrite, CLASUS) a hozzájuk tartozó szoftverekkel, nem lett egységesen szabályozva az iskolák által használható digitális táblák rendszere. Ez szerintem súlyos hiba volt! Ugyanis minden gyártó a saját táblájához saját szoftver hoz forgalomba, melyek természetesen fizetősek és nem kompatibilisek más táblák szoftvereivel! Miért olyan nagy baj ez? Hát azért, mert ha egy pedagógus komolyan használt egy táblaszoftvert, és iskolát vált, ahol nem ugyanaz a rendszer van, akkor bizony kidobhatja az addigi összes elkészített tananyagát! Szerintem egy szakértő pedagógusokból álló bizottságnak kellett volna eldönteni, hogy a magyar oktatási rendszerhez melyik digitális táblaszoftver áll a legközelebb, és azt a táblát kellett volna egységesen bevezetni az összes iskolában. Természetesen az ehhez tartozó táblaszoftver licenszeinek megvásárlásával! A tapasztalatom ugyanis az, hogy jelenleg az iskoláknak jellemzően nem veszi meg a fenntartó a szoftvert! Így viszont használhatatlanok a korszerű táblaszoftverek által nyújtott kiemelkedő lehetőségek. Saját véleményem szerint a legprofesszionálisabb, leg sokoldalúbb táblaszoftver a SMART Notebook program (jelenleg a 19-es verzió a legújabb), ami persze szintén fizetős. Megjegyezném, hogy nem hatalmas összegekről beszélünk, eleve csak azokra a tanári gépekre kell megvásárolni a licenszeket, amelyeket konkrétan használni akarunk ezzel a programmal. Tehát nem az összes tanári gépre, és főleg nem a diákok gépére (ott elég annyi, hogy legyen Internet kapcsolat és valamilyen böngésző program). A vásárlással kapcsolatos részletekért a következő helyre lehet fordulni:
Árlista: itt
Felhívom a figyelmet arra, hogy az oktatási árlistában szereplő 38 000 Ft + ÁFA ellenében 1 évig 1 tanári gépre 4-szer telepíthető a program. DE! Ez megoldható úgy is, hogy 4 tanári gépre 1-szer telepítjük 1 évre a programot! Azaz, kb. bruttó 48 000 Ft-ért 4 tanári gépen 1 évig lehet használni a programot! Ez azért már nem olyan rossz, szerintem nem drága (durván évi 12 000 Ft-ért egy tanári gépen használható a program).

Egy fizetős és egy ingyenes digitális táblaszoftver

  • SMART Notebook (fizetős)
    • magyar nyelvű
    • professzionális
    • látványos feladatkészítő
    • válaszadó rendszer kiértékeléssel
    • feladatok mobil eszközökre és számítógépekre küldhetők
    • beépített kép-és videókereső
    • beépített GeoGebra alkalmazás matematikához
    • tevékenységszerkesztő
    • fogalomtérkép
    • tanóra felvevő (ami a táblán történik)
    • beépített képek (5235 db.)
    • beépített interaktív és multimédia objektumok (236 db.)
    • Letöltés: itt
  • Kréta OpenBoard (ingyenes)
    • magyar nyelvű
    • feladatok nem küldhetők eszközökre
    • nincs válaszadó rendszer
    • nincsenek beépített képek, filmek, hangok és animációk
    • interaktív feladatok készíthetők (25 beépített alkalmazás)
    • beépített eszközök, alakzatok (25 illetve 95 db.)
    • Letöltés: itt

LearningApps online feladatkészítő

  • magyar nyelvű
  • online felület
  • nem kell telepíteni semmit
  • válogatás tankockák között
  • saját tankocka készítés
  • virtuális osztályterem létrehozása
  • virtuális osztályteremben feladatokat adhatunk a tanulóknak
  • A felület: itt

KRÉTA Iskolai Alaprendszer

Mint azt mindenki tudja, ma már elektronikusan vezetjük a naplókat és egyéb dokumentumokat. Többféle elektronikus napló volt az átállás kezdetekor, végül egy döntés alapján a KRÉTA rendszer lett a kötelező az oktatási intézmények számára. Megjegyzem, hogy nem ez volt annakidején a legjobb, de ez a döntés született, így ezt használjuk. Az elmúlt években sokat fejlődött, kinőte a kezdeti hibákat, problémákat. Ma már a funkciói is egyre bővülnek, és a rendszer kezelhetősége is sokat javult. Részletes leírást nem kívánok adni a rendszer használatához, hiszen naponta használjuk, így mindenki ismeri a rendszert. Bár azért lehet, hogy vannak olyan funkciók, melyeket sokan nem ismernek, így nem is használják. Legjobb példa talán a rendszeren belüli levelező, üzenetküldő lehetőség (kis boríték ikon jobbra fent), illetve a DashBoard (kis monitor ikon jobbra fent). Véleményem szerint nagyon hasznos és jó funkció, de az iskolák jelentős része mégsem használja. Van beépített segítő felülete a rendszernek, érdemes ezzel megismerkedni, átolvasni.
Íme a segítő felület: itt

MegnevezésElérés
Válaszadó és feladatkészítő rendszerek
Socrative (online feladatkészítő rendszer, angol)Link
Redmenta (intelligens oktatási asszisztens, magyar)Link
LearningApps (interaktív feladatkészítő alkalmazás, magyar)Link
Google űrlap (online feladatkészítő, magyar)Link
Microsoft Forms (online feladatkészítő, magyar)Link
Segédanyagok a digitális oktatáshoz - Saját készítésű anyagok
2019 - A számítógép alkalmazási lehetőségei a tanítás-tanulási folyamatban ILink
2019 - A számítógép alkalmazási lehetőségei a tanítás-tanulási folyamatban IILink
2019 - Interaktív táblák és tanulói válaszadó rendszerek pedagógiai alkalmazásaLink
2020 - OpenBoard 1.5.4.240Link
2016 - Promethean ActivInspire ProfessionalLink
2016 - SMART Notebook 16.1Link
2017 - SMART Notebook 17-18Link
2020 - Smart Notebook 19.1Link
2016 - Tanulói tevékenységek támogatása interaktív IKT eszközökkelLink
2020 - Tanulói tevékenységek támogatása interaktív IKT eszközökkelLink
Segédanyagok a digitális oktatáshoz - Mások által készített anyagok
2016 - Dr. Főző Attila - A digitális kompetencia fejlesztéseLink
2016 - Az ActiveInspire használataLink
2018 - Bánné Mészáros Anikó - Learningapps bemutatásaLink
2018 - Bánné Mészáros Anikó - LearningApps eszközökLink